Κυκλοφορικό

22η Σεπτέμβρη-Ημέρα χωρίς αυτοκίνητο

Θέματα - Κυκλοφορικό

Δευτέρα, 20 Σεπτέμβριος 2010 22:42

 alt


Όχι μόνο δημόσιες σχέσεις, χρειάζονται πράξεις!

Γιορτάζεται αύριο 22 Σεπτεμβρίου η Ευρωπαϊκή Ημέρα «Στην πόλη χωρίς το αυτοκίνητο μου» στην οποία συμμετέχει και ο δήμος Λαμίας, όπως κάθε χρόνο συμβαίνει. Είναι γεγονός ότι τα κυκλοφοριακά προβλήματα, οι ελεύθεροι κοινόχρηστοι χώροι και το πράσινο, η ρύπανση της ατμόσφαιρας και η ηχορύπανση, απασχολούν όλο και περισσότερο τους πολίτες. Οι περισσότερες πόλεις, όπως και η Λαμία, έχουν σοβαρά προβλήματα σε ό,τι αφορά το κυκλοφοριακό με αποτέλεσμα τη συνεχή υποβάθμιση της ποιότητας ζωής των κατοίκων.

Το να κάνει όμως κανείς μόνο διαπιστώσεις, δεν οδηγεί πουθενά. Τα αυτοκίνητα θα εξακολουθήσουν να υπάρχουν και, δυστυχώς, να αυξάνονται τα επόμενα χρόνια. Αυτό που μπορούμε να κάνουμε άμεσα είναι να βελτιώσουμε την κατάσταση με την ορθολογικότερη χρήση τους και την κυκλοφορία γενικότερα.

Για την Πρωτοβουλία Ενεργών Πολιτών Λαμίας προτεραιότητα έχει η ευαισθητοποίηση της κοινής γνώμης για τα προβλήματα που δημιουργεί η αλόγιστη χρήση του αυτοκινήτου. Να προσέξουμε περισσότερο τα δικαιώματα των πεζών. Να επανακαθορίσουμε τη σχέση μας με το αυτοκίνητο, κυρίως σε ό,τι αφορά στις μετακινήσεις μέσα στην πόλη και να επιμείνουμε στην αλλαγή νοοτροπίας.

Στη Λαμία τα τελευταία χρόνια έχουν γίνει ελάχιστα για το κυκλοφοριακό και χρειάζονται να γίνουν πολλά περισσότερα. Η πόλη κατά την γνώμη μας, πέρα από την απομάκρυνση των σταθμών του υπεραστικού ΚΤΕΛ και τις μονοδρομήσεις, έχει ανάγκη από μέτρα αποθάρρυνσης της χρήσης του αυτοκινήτου στο κέντρο. Έχει ανάγκη από μεγάλο δίκτυο πεζοδρόμων, από περιφερειακούς δρόμους και περιφερειακά πάρκιγκ με ταυτόχρονη ενίσχυση του ρόλου των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς. Όχι πάρκιγκ στο κέντρο της πόλης, όχι πάρκιγκ στη Δημοτική Αγορά και στο Θερινό Θέατρο.

Έχει επίσης ανάγκη από την αποκατάσταση των πεζοδρομίων, αυτών έστω των μικρών. Να απαλλάξουμε τα πεζοδρόμια από τα «σκαλάκια έξω», από τις ζαρντινιέρες, τις παράνομες καταλήψεις από τα καταστήματα, τις καρέκλες. Έχει ανάγκη από σεβασμό στον πεζό, στον πολίτη, στη μητέρα, βελτίωση της κυκλοφοριακής αγωγής και αλλαγή κουλτούρας. Να περιοριστούν οι ταχύτητες μέσα στην πόλη και να μπουν αυστηρά όρια. Όχι σούζες και μαρσαρίσματα. Έχει ανάγκη η πόλη από διαγραμμίσεις των δρόμων γενικά και ιδιαίτερα για τους πεζούς, και μέτρα για τα άτομα με ειδικές ανάγκες. Έχει ανάγκη επίσης από αυστηρά μέτρα για την αντιμετώπιση της ηχορύπανσης.

Πρέπει να ενισχυθεί ο ρόλος του ποδηλάτου με την αξιοποίηση, την ορθή λειτουργία και την επέκταση των ποδηλατοδρόμων, ιδιαίτερα στο νότιο τμήμα της πόλης. Να γίνει μελέτη σκοπιμότητας προκειμένου να διερευνηθεί η οικονομική και τεχνική βιωσιμότητα του τραμ της Λαμίας για τα επόμενα χρόνια, με την αξιοποίηση και της υπάρχουσας σιδηροδρομικής γραμμής. Να αναδειχθεί και να ενισχυθεί ο ρόλος των «ενεργών τετραγώνων», τις λειτουργικές ανάγκες των οποίων θα μελετήσουν οι αρμόδιοι φορείς σε συνεργασία με τους κατοίκους και την επιτροπή του κάθε τετραγώνου. Λειτουργικές ανάγκες πρώτα σε χώρους στάθμευσης, μέτρα κυκλοφορίας, πάρκα και ελεύθερους χώρους.

Τα αποτελέσματα όλων αυτών των δράσεων θα πρέπει να αποτιμώνται κατά τακτά χρονικά διαστήματα και να λαμβάνονται τα απαραίτητα μέτρα. Γιατί αλλιώς θα φλυαρούμε κάνοντας δημόσιες σχέσεις, χωρίς αποτελέσματα, και η κατάσταση διαρκώς θα χειροτερεύει σε βάρος της ποιότητας της ζωής των κατοίκων.

Η ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΤΥΠΟΥ


 

Λαμία.Πως θα γίνει πιο φιλική για τους πεζούς;

Θέματα - Κυκλοφορικό

Τετάρτη, 18 Αύγουστος 2010 19:46

Αξιολόγηση Χρήστη: / 3
ΧείριστοΆριστο 
alt


Σκέψου μια πόλη που να σε προσκαλεί να την περπατήσεις και:

- να κάνεις άνετα τις καθημερινές σου δουλειές περπατώντας με ασφάλεια στα πεζοδρόμια και τους πεζόδρομους

- γονείς με παιδιά και καρότσια να κυκλοφορούν ελεύθερα και να μπορούν να διασχίζουν χωρίς κίνδυνο τα πεζοδρόμια και τους δρόμους

- τα άτομα με περιορισμένη κινητικότητα να κινούνται χωρίς δυσκολία αφού η καθημερινότητα ανήκει και σ΄ αυτούς

- οι πεζόδρομοι και τα πεζοδρόμια να ανήκουν στους πεζούς και δε θα σκοντάφτεις πάνω σε μηχανάκια, παρκαρισμένα αυτοκίνητα, τραπεζοκαθίσματα και διάφορα εμπορεύματα

- να μπορείς να πηγαίνεις παντού με τα πόδια και με ποδήλατο

- τα αυτοκίνητα να περιορίζονται στους δρόμους και τους χώρους στάθμευσης και οι οδηγοί να σέβονται την παρουσία των πεζών

Είμαστε κάτοικοι αυτής της πόλης. Καθημερινοί άνθρωποι, εργαζόμενοι, υπάλληλοι και επαγγελματίες, νοικοκυρές και επιχειρηματίες, μαθητές και συνταξιούχοι, φοιτητές και άτομα με ειδικές ανάγκες, γονείς με παιδιά. Κι εμείς, όταν χρειάζεται, κινούμαστε με τα αυτοκίνητά μας, αλλά όταν είμαστε πεζοί θέλουμε να περπατούμε ελεύθερα στην πόλη μας.

Πιστεύουμε ότι η έλλειψη ελεύθερων χώρων, ο μικρός αριθμός πεζοδρόμων και η κατάληψη των πεζοδρομίων, η άναρχη κυκλοφορία και στάθμευση αυτοκινήτων και δικύκλων, η έλλειψη κάθε σεβασμού προς τους πεζούς, περιορίζουν τις δυνατότητες μετακίνησης των πεζών, αποκλείουν από τους δημόσιους χώρους τις ασθενέστερες κατηγορίες και ιδίως τα άτομα με μειωμένη κινητικότητα.

Επιθυμούμε μια πόλη με ισότιμη και αρμονική συνύπαρξη πεζών και τροχοφόρων

Ζητούμε μια καλύτερη ποιότητα ζωής σε μια πόλη φιλική, προσπελάσιμη με τα πόδια και το ποδήλατο

Θεωρούμε ότι ο καθένας μας ως πεζός έχει δικαίωμα να ζει και να κινείται σε ένα υγιές περιβάλλον και να απολαμβάνει ελεύθερα τους δημόσιους χώρους σε κατάλληλες συνθήκες που θα εξασφαλίζουν τη σωματική και ψυχική του υγεία.
Έχει δικαίωμα να ζει σε μια πόλη οργανωμένη, έτσι ώστε τα μηχανοκίνητα μέσα μεταφοράς να περιορίζονται στο ρόλο και τους χώρους, που τους ανήκουν, και οι άνθρωποι, κάτοικοι ή επισκέπτες, να ζουν τους δρόμους και τις γειτονιές της.

Παναγιώτης Στασινός
Μέλος της Πρωτοβουλίας Ενεργών Πολιτών Λαμίας

 

Φρενάροντας στον ποδηλατόδρομο

Θέματα - Κυκλοφορικό

Παρασκευή, 04 Ιούνιος 2010 11:09

Αξιολόγηση Χρήστη: / 12
ΧείριστοΆριστο 

Ποδηλατόδρομος Λαμίας

Διαπιστώσεις, παρατηρήσεις και προτάσεις για καλύτερη χρήση

 

Είμαι και εγώ από την Λαμία και από τότε που αποφάσισα να χάσω βάρος επιλέγοντας σαν άσκηση το ποδήλατο, αντιμετωπίζω τα παρακάτω προβλήματα:

- Μέσα στο ποδηλατοδρόμο  υπάρχουν πεζοί κάθε  ηλικίας και νοημοσύνης. Παππούδες, ζευγάρια, γονείς και παιδιά που αποφάσισαν να κάνουν την βόλτα τους ο καθένας με τον δικό του ρυθμό και το δικό του ρίσκο γιατί υπάρχει ένας δρόμος πεζών, παράλληλος στο ποδηλατοδρόμο και δυο το ίδιο ευρύχωρα άνετα πεζοδρόμια παράλληλα, δεξιά και αριστερά αυτών. Αυτός όμως που χρησιμοποιείται κυρίως για όλες τις χρήσεις είναι ο ποδηλατοδρόμος.

- Υπάρχουν επίσης και ζώα. Και άντε πες και φώναξες στον άνθρωπο να κάνει στην άκρη γιατί έχει ποδήλατο .. Στην σκυλίσια γλώσσα πώς θα το πεις; Και πώς θα καταφέρεις να περάσεις το λουρί που τους ενώνει; Γιατί δεν σημαίνει ότι επειδή έχει ζώο πως ξέρει κιόλας να το περπατήσει. Ούτε καν τα κακά τους δεν μαζεύουν (πράγμα που σημαίνει ότι δεν σέβονται καν το ζώο τους για να το πάνε βόλτα σε χώμα να κάνει την ανάγκη του, παρά μόνο κοιτάνε να πάνε τον περίπατο που θα τους χαρίσει υγεία!). Τώρα, η πιθανότητα να τα πατήσεις με την μπροστινή ρόδα και να σου έρθουνε πάνω σου είναι και αυτό μια εξέλιξη που ίσως μπορεί να συμβεί αλλά δεν θέλω καν να δω να επιβεβαιώνεται.

- Καροτσάκια με γονείς! Φοβερή περίπτωση και η πιο αξιολύπητη γιατί αποδεικνύει πλήρη άγνοια του κινδύνου. Γιατί να μην βγεις στην εθνική οδό με το καρότσι; Ίσως οι πιθανότητες να είναι λιγότερες να σε χτυπήσει τροχοφόρο. Στον ποδηλατοδρόμο Λαμίας, στον οποίο δεν τηρούνται οι προδιαγραφές, στο δεξιό μέρος όπου είναι το σινάζι δεν τολμάς να πλησιάσεις γιατί βρίσκει το πεντάλ σου όταν είναι στο χαμηλότερο σημείο. Φανταστείτε λοιπόν τι έπαθα σήμερα που βρήκα δυο φορές τους ίδιους γονείς με το διπλό σε φάρδος καροτσάκι με τα δίδυμα και  προσπάθησα να το περάσω. Ίσως λόγω της κρίσης να αποφάσισαν να ξεφορτωθούν το ένα....

- Παιδάκια ηλικίας 3-10 με ποδήλατο στο ποδηλατοδρόμο και οι γονείς στον πεζόδρομο. Εδώ έχουμε μια παράξενη κατηγορία που δεν πιστεύω ότι κανείς νόμος έχει προβλέψει. Ο γονείς ασφαλείς στην μεριά τους “προσέχουν” το μικρό που μαθαίνει ποδήλατο σε ένα δρόμο όπου τα ποδήλατα ακόμα και με 10km είναι εύκολο να προκαλέσουν ζημιά -ειδικά όταν ο αναβάτης είναι ένας άνθρωπος 90 κιλά  και πάνω. Έτσι έγινε σήμερα και ειλικρινά λυπήθηκα τον πιτσιρικά που αποφάσισε τελευταία στιγμή να περάσει κάθετα από τον πεζόδρομο στο ποδηλατοδρόμο με αποτέλεσμα ο ποδηλάτης κυριολεκτικά να τον ισοπεδώσει!

- Πηγαδάκια! Άλλη περίπτωση και αυτή! Ο έφηβος έχει ένα λυκόσκυλο και κάθεται αμέριμνος μέσα στο    ποδηλατοδρόμο κάνοντας μόστρα το υπέροχο σκυλί του, το οποίο κανείς δεν ξέρει πως θα αντιδράσει βλέποντας ένα ποδηλάτη .Στην επιστροφή μου έχει ήδη καλέσει και τον φίλο του και τρία γκομενάκια και το πηγάδι πλέον έγινε λίμνη. Εκεί απερίσκεπτα και με ταχύτητα 20km θεώρησα ότι μπορώ να περάσω, γιατί σκέφτηκα ότι “τόσος κόσμος μέσα στην μέση κάποιος θα αφήσει τον έρωτα που εξελίσσεται για να με προσέξει”. Και θα περνούσα αν δεν φόραγε η μια, η χοντρούλα, το τσαντάκι της, που πιάστηκε στο τιμόνι και θυμήθηκα πως είναι το forword loop.

- Και τελευταίοι και καλύτεροι εμείς οι ίδιοι οι ποδηλάτες, που σε ένα δρόμο τροχοφόρων με σήμανση δυο ρευμάτων κυκλοφορίας, περνούμε από το ένα στο άλλο χωρίς να μας νοιάζει ότι ίσως κάποιος από πίσω να προσπαθεί να προσπεράσει!
 
Τώρα φανταστείτε ότι οι μισοί από αυτούς φοράνε ακουστικά και ακούνε μουσική, είτε είναι ψιλοκουφοί λόγω ηλικίας. Το κουδούνι του ποδηλάτου μπορεί τέλεια να είναι  εφέ στην μουσική που ακούνε και όχι κάποιος που προσπαθεί να τους προειδοποιήσει για τυχόν ατύχημα.

Επίσης δεν συμφωνώ πως ο ποδηλατοδρόμος προσφέρεται μόνο για βολτίτσα και  χαλάρωση. Είναι ένας δρόμος τροχοφόρων, όπου, εάν ισχύουν και τηρηθούν οι κανόνες, μπορεί να είναι και προπονητικός χώρος με αναπτυσσόμενες μεγάλες ταχύτητες. Δεν είδα σε κανένα γήπεδο να υπάρχει καμία διάκριση αθλητών που κάνουν πρωταθλητισμό με τους άλλους που απλά τρέχουν για να ξεφύγουν από την καθημερινότητα τους. Ούτε νομίζω ότι υπάρχει όριο ταχύτητας εκεί αλλά ούτε και στο ποδηλατοδρόμο.

Στην τελική, εάν δεν στηρίξουμε το έργο αυτό, μέσα σε λίγα χρόνια -4-5 όχι πολλά- απλά θα μετατραπεί σε πεζόδρομο, αφού ποδηλάτες δεν θα έχει πλέον, διότι θα βαρεθούν να τσακώνονται με τους πεζούς και τα άλλα ζώα που κυκλοφορούν μέσα στο δρόμο τροχοφόρων. Τότε ούτε συντήρηση ούτε διατήρηση ενός οικολογικού -εναλλακτικού μέσου μεταφοράς θα υπάρχει και τα ποδηλατάκια μας θα σκονίζονται σε κάποια αποθήκη περιμένοντας πότε κατά τύχη θυμηθούμε να τα πάρουμε σε κανα χωριό για δήθεν ποδηλασία.

Η περιοχή της Λαμίας έχει πλέον 1-2 εμπορικά μαγαζιά που σέβονται το ποδήλατο και έχουν ανταλλακτικά και εξοπλισμό της προκοπής, μαζί με αυτά έχει και νέο κόσμο που ασχολείται αθλητικά και πολύ σοβαρά μάλιστα ώστε να έχουμε συμμετοχές και σε αγώνες εκτός πόλης. Ίσως κάποια στιγμή να διοργανωθεί και στην πόλη μας ένας τέτοιος αγώνας γιατί έχουμε από τις καλύτερες καταβάσεις λόγω της μορφολογίας της περιοχής. Γιατί λοιπόν να μην είναι και χώρος προπόνησης εφόσον υπάρχει και εφόσον η περισσότερη χρήση του γίνεται από αυτά τα παιδιά; Εάν έχουμε κάποιον που μπορεί να γίνει πρωταθλητής να του κόψουμε τα φτερά;

Αυτά προς το παρόν και επιφυλάσσομαι, γιατί περιμένω την κέφαλο-κάμερα να καταγράψω αυτά τα 2-3 χιλιόμετρα σε βίντεο (μιλώ πάντα για το κομμάτι που υπάρχει το πρόβλημα).Μήπως τότε φιλοτιμηθεί κάποιο κανάλι να το προβάλει ώστε να μην θρηνήσουμε και θύματα στο τέλος. Ακόμα και ένα συντριπτικό κάταγμα μπορεί να αλλάξει εντελώς την ζωή κάποιου!

Ευχαριστώ όποιον μπορέσει να διαβάσει όλο αυτό το κείμενο και να καταλάβει ακριβώς τι εννοώ. Ελπίζω δε να το διαβάσουν και αυτοί που πρέπει, πριν τα εγκαίνια τις Κυριακής!

Σουλόπουλος Ηρωδίων
Μέλος της Πρωτοβουλίας Ενεργών Πολιτών Λαμίας
 

 

Ποδηλαζώντας στον ποδηλατοδρόμο Λαμίας

Θέματα - Κυκλοφορικό

Πέμπτη, 06 Μάιος 2010 18:19

Αξιολόγηση Χρήστη: / 5
ΧείριστοΆριστο 

alt

 

 «Όταν βλέπω έναν ενήλικο πάνω σε ένα ποδήλατο, δεν απελπίζομαι για το μέλλον της ανθρωπότητας». 
  H.G. Wells

alt
 

 
Ένα από τα πιο διαφημισμένα έργα της πόλης μας είναι οι ποδηλατοδρόμοι που κατασκευάστηκαν στο νότιο κυρίως τμήμα της Λαμίας.
Το ποδήλατο στις σύγχρονες ευρωπαϊκές πόλεις αποτελεί ένα θαυμάσιο εναλλακτικό μέσο μετακίνησης και εξυπηρέτησης των πολιτών αντικαθιστώντας το αυτοκίνητο καθώς και τα προβλήματα ασφάλειας, ρύπανσης, θορύβου και καθυστερήσεων που αυτό προκαλεί. Τελευταία και στην Ελλάδα έχει ξεκινήσει μια συζήτηση και ένας γενικότερος προβληματισμός για την χρήση ποδηλάτου ενώ απορροφήθηκαν γι’αυτό και πολλά ευρωπαϊκά κονδύλια για την κατασκευή των απαραίτητων υποδομών.

Η εφαρμογή όμως μιας γενικά καλής ιδέας προϋποθέτει μιας μεγάλης κλίμακας κυκλοφοριακή μεταρρύθμιση και βέβαια δεν πρέπει να ξεκινά ΄΄δοκιμαστικά΄΄, ΄΄πιλοτικά΄΄ ή , το χειρότερο, διαφημιστικά. Ούτε στην προσπάθεια να γίνει αφαίμαξη κοινοτικών κονδυλίων πρέπει να πραγματοποιούνται τόσο ακριβά έργα και παρεμβάσεις, χωρίς καμία ενημέρωση του πολίτη - χρήστη και κατά συνέπεια χωρίς καμία προσπάθεια άμβλυνσης των αντιδράσεων και της υιοθέτησης νέων συνηθειών και αλλαγής νοοτροπίας των δημοτών.

Διατηρώ αρκετές επιφυλάξεις για τον σχεδιασμό και την υλοποίηση των ποδηλατοδρόμων της πόλης μας, μιας και από ότι φαίνεται, δεν τηρήθηκαν οι ευρωπαϊκές και αμερικάνικες προδιαγραφές ( βέβαια σήμερα, το ΙΜΕΤ-ΕΚΕΤΑ ( Ινστιτούτο Μεταφορών - Εθνικό Κέντρο Έρευνας και Τεχνολογικής Ανάπτυξης ) βρίσκεται στη διαδικασία κατάρτισης των προδιαγραφών ποδηλατοδρόμων , κατόπιν πια εορτής... ) σύμφωνα με τις οποίες σε μεγάλους δρόμους με κυκλοφορία επιδιώκεται ο πλήρης διαχωρισμός των ποδηλάτων από όλους τους χρήστες του δρόμου περιλαμβανομένων και των πεζών με κατασκευή αποκλειστικών διαδρόμων,  ενώ ο ποδηλατοδρόμος πρέπει να έχει ελάχιστο πλάτος 1,20 μ., με επιθυμητό το 1,50 μ. και ιδανικό το 1,80 μ. και να μην υπάρχουν εμπόδια, μισό μέτρο εκατέρωθεν όπως κολόνες, στύλοι, μάνδρες, φυτά.

Βέβαια εδώ κατασκευάστηκαν με στενώσεις κάποιων οδών, με επικινδυνότητα κατασκευής με το τσιμεντένιο ΄΄σενάζι΄΄και τους ανακλαστικούς σημαντήρες που το βράδυ εμποδίζουν και τυφλώνουν τους οδηγούς, αλλά και με δυσκολία διέλευσης ποδηλάτων στις δαιδαλώδεις διακλαδώσεις των διασταυρώσεων (βλ. περιοχή Έκθεσης κλπ). Αλήθεια ερωτήθη κανείς περίοικος για το πώς φαντάζεται έναν όμορφο και με ασφάλεια κατασκευασμένο ποδηλατοδρόμο ή απλά έγινε αγώνας επίδειξης ολοένα και περισσότερων χιλιομέτρων τέτοιων διαδρόμων αμφίβολης αισθητικής και ίσως επικίνδυνων για ποδηλάτες και πεζούς ή εποχούμενους?
Έρευνα του Πανεπιστημίου Λουντ Σουηδίας έδειξε πως ένας ποδηλάτης επί του ποδηλατοδρόμου κινδυνεύει να συγκρουστεί 11.9 φορές περισσότερο από ότι αν κινούταν σε ξεχωριστή λωρίδα κυκλοφορίας επί και όχι δίπλα της οδού κίνησης των οχημάτων!

Δυστυχώς οι μικροεφαρμογές-μπαλώματα μεγαλεπήβολων αλλαγών όχι μόνο δεν βοηθάνε αλλά συχνά βλάπτουν. Ειδικά σε θέματα λειτουργίας μιας πόλης δεν χωράει τσαπατσουλιά ούτε μεσοβέζικη λύση, όπως δυστυχώς συνηθίζουμε στην Ελλάδα της δοκιμής και του λάθους, ενώ στην συγκεκριμένη περίπτωση η αποσπασματική και μόνο διάνοιξη ποδηλατοδρόμων δεν αλλάζει ουτε την νοοτροπία των πολιτών-ίσως τους κάνει χειρότερους συμπεριφορικά- αλλά ούτε ενισχύει την χρήση του ποδηλάτου και στην υπόλοιπη πόλη.

Να φανταστείτε πως είναι τόσο ανενημέρωτος ο  κόσμος που και η χρήση των συγκεκριμένων ποδηλατοδρόμων από ποδηλάτες πάλι είναι ανέφικτη, αφού η έγχρωμη-κόκκινη οριοθετημένη περιοχή που ανήκει σε ποδήλατα και μόνο, κατακλύζεται από αδαείς πεζούς που με τα mp3 στα αυτιά δεν σε ακούν και πέφτεις πάνω τους…ή απλά σταματάς κάθε λίγο και λιγάκι. Επίσης καρότσια με μωρά,παρέες παιδιών κ.λ.π. κατακλύζουν τον χώρο της υποτιθέμενης ποδηλασίας με τεράστιο τον κίνδυνο για τέλεση ατυχήματος, ενώ την νύχτα ο διάδρομος γεμίζει σπασμένα γυαλιά από μπουκάλια που κάποιοι ανεγκέφαλοι πετούν κάτω ανεύθυνα. Αλήθεια κάθε πότε σκουπίζεται-πλένεται ο ποδηλατο-πεζόδρομος? Μάλλον ποτέ…Άντε και καλές σαμπρέλες!
Έτσι ακόμη και αυτή η εναλλακτική χρήση του ποδηλατοδρόμου ως μέσο ψυχαγωγίας και αερόβιας άσκησης (αφού δεν μπορείς να  πας στο κέντρο για την δουλειά σου) αποβαίνει άκαρπη εκτός από επικίνδυνη ενώ καθιστά ηρωική την κάθε εμφάνιση ποδηλάτη.

Η χρήση του ποδηλάτου μέσα στην πόλη όμως, δείχνει την άρνηση υποταγής στην άχρωμη κι ανυπόφορη καθημερινότητα μας, έρχεται σε σύγκρουση με τα αισθήματα παραίτησης και λέει όχι στην προσωπική θωράκιση του καθενός στο καβούκι του….
Κάποτε πρέπει να περάσουμε από το σύμβολο εξουσίας-αυτοκίνητο σε πραγματικά μέσα μεταφοράς-ποδήλατα, που προάγουν την κοινωνική ισότητα και συνοχή. Το ποδήλατο είναι προσιτό αγαθό, μειώνει τα καυσαέρια και την ηχορύπανση που μας ταλανίζει, αποτελεί θαυμάσια αεροβική άσκηση και βελτιώνει την ψυχική μας υγεία. Οι κοινωνικές επαφές αυξάνονται και βελτιώνονται με το αργό και ήπιο αυτό μέσο μετακίνησης. Σε μία χώρα με 189 ημέρες ηλιοφάνειας, η απλή βόλτα ή μετακίνηση με το ποδήλατο προσδίδει θεαματική ψυχοσωματική αναζωογόνηση και προάγει το αγαθό της δημόσιας υγείας ανέξοδα και ευχάριστα.

Η δημοτική αρχή έχει υποχρέωση προς τους δημότες της να ενημερώσει για την σωστή χρήση των ποδηλατοδρόμων , να κάνει παρεμβάσεις όπου υπάρχει ανάγκη (συντήρηση, χώροι στάθμευσης ποδηλάτων, επιτήρηση σωστής λειτουργίας των διαδρόμων) ώστε οι νοοτροπίες σταδιακά να αλλάξουν και να γίνει αποδεκτή η εικόνα του ποδηλάτου στον ενεργό κοινωνικό ιστό της πόλης από όσους επιθυμούν να ξανακερδίσουν το δημόσιο χώρο τους, κλέβοντας τον από το αυτοκίνητο, σύμβολο εξουσίας κάθε μοντέρνου πολίτη που περπατά μόνο ελάχιστα μέτρα την ημέρα, παχαίνει, τρώει αγχωμένα κι ασύστολα, αρρωσταίνει και κατά συνέπεια οδηγεί σε οικονομική εξαθλίωση την χώρα που πρέπει να τον πληρώνει για ίαση και φάρμακα, τη στιγμή που θα μπορούσε να βαδίσει, να ανέβει σε ποδήλατο και να κάνει τις δουλειές του στο κέντρο χωρίς στρες και πίεση, παράλληλα γυμνάζοντας  το σώμα και ανοίγοντας τους ορίζοντες του μυαλού και της ψυχής…
Η συγκεκριμένη όμως δημοτική αρχή, η πολιτεία ευρύτερα και οι πολίτες, ενισχύουν τον οδηγικό τους τσαμπουκά, θωρακισμένοι πίσω από γυαλισμένες λαμαρίνες.Το πρόβλημα δεν είναι ότι δεν έχουμε λεφτά-άλλωστε σε ανάλογα έργα η Ε.Ε. θα προσφέρει κι άλλα αν και με μειωμένους πια ρυθμούς, ενώ εμείς θα στρέφουμε το χέρι και το βλέμμα αλλού- απλά δεν έχουμε τα κατάλληλα μυαλά. Η νοοτροπία μας είναι τραγική.
Τα εμπόδια όμως, γκρεμίζονται με παιδεία, πολιτισμό, ευαισθητοποίηση και ενημέρωση. Προς τούτη την κατεύθυνση έπρεπε να γίνει το έργο και η μελέτη και όχι στην άρον-άρον απορρόφηση κονδυλίων και πιστώσεων…

Αν κι η αξία της πόλης ίσως εχει χαθεί, τελευταία παρατηρούνται κάποιες φωνές που ευαισθητοποιούνται στο θέμα ποιότητα ζωής κι ότι απορρέει απο τούτο, με αποτέλεσμα κάποια βήματα προς το καλύτερο να πραγματώνονται. Απαιτείται όμως ακόμη τεράστια προσπάθεια κι επιμονή, ώστε να πάψει ένας ποδηλάτης στο κέντρο της Λαμίας να θεωρείται ή τρελός ή γραφικός ή κουλτουριάρης ή (ψευτο)-οικολόγος και αθωράκιστος και άοπλος να βγαίνει στο κέντρο μιας πόλης που τα αυτοκίνητα εχουν κατακλύσει πια, κάθε σπιθαμή του δημοσίου χώρου και βίου. Αν και η ποδηλατική κουλτούρα μας λείπει και η αλήθεια είναι ότι η νοοτροπία μας αλλάζει δύσκολα, εμείς θα συνεχίζουμε να ποδηλατούμε και όπως είναι εμφανές πια, αρκετοί πολίτες εκδηλώνουν ενδιαφέρον στο να αποκτήσουν ποδήλατο και ποδηλατική συνείδηση.
Πάντως είμαστε ποδηλάτες κι όχι ακροβάτες!

                                                           Ποδηλαζώντας...

Γιάννακας Γεώργιος
Μέλος Γραμματείας Πρωτοβουλίας Ενεργών Πολιτών Λαμίας


 

 

Εγγραφές

www.pepla.gr
Εδώ
μπορείτε να κάνετε δημιουργία λογαριασμού χρήστη τις ιστοσελίδας και του forum.

ΕΝΩΣΕ ΤΗ ΔΥΝΑΜΗ ΣΟΥ ΜΕ ΤΗΝ “ΠΡΩΤΟΒΟΥΛΙΑ ΕΝΕΡΓΩΝ ΠΟΛΙΤΩΝ ΛΑΜΙΑΣ”
Εδώ μπορείτε να εγγραφείτε 
ως μέλος τις κίνησης.